woensdag 9 februari 2011

Op zoek naar De vos in de AWD



Vandaag samen met m'n dochter op zoek gegaan naar de Vossen in de Amsterdamse waterleiding Duinen.
Na geparkeerd te hebben bij koffie huis Panneland gingen we snel op pad richting de "Duizendmeterweg" zagen we bij de eerste T-splitsing meteen een Vos staan die ons uitvoerig volgde.

Na wederzijds bekijken van ongeveer een minuut of twee ging die er vandoor.
Toen we na ongeveer een half uur gelopen te hebben zagen we de 3 tamme Vossen zitten op de Weg.

Ze zijn absoluut niet bang voor mensen, ze zien de mensen blijkbaar als een gemakkelijke manier om aan eten te komen.

De vos is een opportunist: hij eet bijna alles. De vos (Vulpes vulpes) (ook wel gewone of rode vos genoemd) heeft een slanke snuit en puntige rechtopstaande oren. De staart is lang, dik en ruig.



Hij heeft een schouderhoogte van 35 tot 40 centimeter en staat hoog op de poten. Hij heeft een kop-romplengte van 58 tot 90 centimeter met een staart van 32 tot 48 centimeter. Hij weegt zes tot tien, soms vijftien kilogram. Mannetjes zijn over het algemeen groter dan vrouwtjes.
Na ongeveer een uurtje te hebben genoten van deze prachtige dieren zijn we weer verder gelopen en hebben we totaal 8 KM gewandeld.


Als iemand de exacte locatie wilt weten van deze Vossen stuur me dan een prive bericht hier of mail dan kan ik de locatie toezenden. Ik ga bewust niet de locatie hier plaatsen omdat het anders te druk gaat worden voor de Vosjes. Eigenlijk is het heel onnatuurlijk dat Vossen zo dichtbij komen. Je mag je afvragen hoelang dit goed gaat.
Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als een kind wordt gebeten, worden ze dan afgeschoten? Voorbeelden zijn er al genoeg geweest zoals op de Veluwe heb ik me laten vertellen.

3 opmerkingen:

  1. Goedenavond Wim,
    Ik vond je blog omdat ik op zoek ben naar de locaties om een vos in de AWD te zien. Ik kan alleen geen manier vinden om prive bericht of mail te sturen. Toch zou ik graag in contact met je willen komen. Zou je misschien willen reageren via het Contact-formulier op mijn website http://www.mijnfotos.eu ?
    Alvast bedankt!
    Met vriendelijke groeten, Joop Zandbergen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zou graag de locatie van de vossen horen (als ze er nog zijn).
    Groeten, Marion
    http://leven-marion.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wim, de vossen hebben vast wel de pootjes genomen, maar ik zou ook wel willen weten waar we ze kunnen vinden. Mijn zoontje en ik willen ze graag zien. Je kunt me bereiken via www.van-dort.org Bedankt, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen